ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Για ένα ουσιαστικό δικαίωμα στην επισκευή

Τα προϊόντα δεν κρατούσαν ποτέ για πάντα. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, η μέση διάρκεια ζωής των προϊόντων φαίνεται να μειώνεται σταθερά. Από τη γρήγορη μόδα που συνήθως διαρκεί μια σεζόν έως τις ηλεκτρονικές συσκευές που γρήγορα ξεπερνιούνται μόλις κυκλοφορήσει μια νέα παραλλαγή ή ενημέρωση.

Αυτή η εξέλιξη είναι ιδιαίτερα ανησυχητική όσον αφορά τις σύγχρονες τεχνολογικές συσκευές όπως smartphone, tablet, φορητοί υπολογιστές κ.λπ. Λόγω της πολυπλοκότητας αυτών των συσκευών, ένα μόνο σπασμένο ή ξεπερασμένο εξάρτημα μπορεί να καταστήσει ολόκληρη τη συσκευή άχρηστη. Δεδομένου ότι αυτά τα προϊόντα απαιτούν συχνά αρκετούς πόρους για την παραγωγή τους, η δυνατότητα επισκευής ενός ελαττωματικού εξαρτήματος θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στη μείωση των απορριμμάτων και στη βελτίωση της βιωσιμότητας.

Μπορεί η ΕΕ να σώσει τη κατάσταση;

Τα καλά νέα: Η ΕΕ έχει επίγνωση του θέματος και έχει προτείνει μια λύση. Τον Μάρτιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε μια οδηγία σχετικά με κοινούς κανόνες που προωθούν την επισκευή αγαθών. Η προτεινόμενη νομοθεσία αποσκοπεί στη θέσπιση κοινών κανόνων για την προώθηση της επισκευής αγαθών και την αύξηση του επιπέδου προστασίας των καταναλωτών και του περιβάλλοντος διευκολύνοντας τους επαγγελματίες επισκευαστές να αξιολογούν τις πληροφορίες και τα αγαθά που είναι απαραίτητα για την επισκευή ενός προϊόντος, όπως η τεχνική τεκμηρίωση και τα ανταλλακτικά εξαρτήματα.

Τα κακά νέα: Αν και η πρόταση κάνει μια σειρά από σημαντικά βήματα, αγνοεί πλήρως ένα από τα βασικά εμπόδια στις επισκευές, ειδικά σε σύγχρονα προϊόντα, δηλαδή τους περιορισμούς πνευματικών δικαιωμάτων.

Τι θα μπορούσε ενδεχομένως να πάει στραβά;

Πάρτε το παράδειγμα του John Deere. Πριν από αρκετά χρόνια, η εταιρεία που κατασκευάζει ένα ευρύ φάσμα μηχανημάτων, συμπεριλαμβανομένων τρακτέρ, καθώς και οικιακών συσκευών, όπως χλοοκοπτικά, πυροδότησε δημόσιο διάλογο μετά την απόφασή της να απαγορεύσει την επισκευή των τρακτέρ τους από τρίτους βάσει περιορισμών πνευματικών δικαιωμάτων. Η εταιρεία υποστήριξε ότι παρά το γεγονός ότι ένας αγρότης μπορεί να είναι ιδιοκτήτης του τρακτέρ, το υποκείμενο λογισμικό το οποίο πολλές φορές πρέπει να τροποποιηθεί ως μέρος μιας επισκευής, προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα από την John Deere. Ως αποτέλεσμα, απαγορεύτηκε στους αγρότες καθώς και σε επαγγελματίες επισκευαστές τρίτων να επισκευάσουν τα μηχανήματα και, αντίθετα, όλες οι επισκευές έπρεπε να πραγματοποιούνται από καταστήματα ειδικά εξουσιοδοτημένα από την εταιρεία, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις και ακριβότερες τιμές.

Είναι σημαντικό ότι αυτό το επιχείρημα δεν αφορά αποκλειστικά τον John Deere. Στην πραγματικότητα, πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων (συμπεριλαμβανομένων των BMW, Ford, Mercedes Benz, Volkswagen και πολλών άλλων) υποστηρίζουν ότι η τροποποίηση του λογισμικού σε ένα αγορασμένο αυτοκίνητο παραβιάζει τις διατάξεις περί πνευματικών δικαιωμάτων.

Το πρόβλημα δεν περιορίζεται επίσης στις ΗΠΑ, όπως αποδείχθηκε από την Apple όταν, στα τέλη της δεκαετίας του 2010, η εταιρεία πολέμησε μια τριετή δικαστική μάχη μέχρι το Ανώτατο Δικαστήριο της Νορβηγίας για να σταματήσει ένα ανεξάρτητο συνεργείο επισκευής από το να πραγματοποιεί αντικαταστάσεις οθόνης σε iPhone. για λόγους παραβίασης εμπορικών σημάτων.

Τι πρέπει να γίνει;

Προκειμένου να σταματήσουν αυτές οι πρακτικές και να ενδυναμωθούν οι καταναλωτές, ο νομοθέτης της ΕΕ στη νέα οδηγία πρέπει να καταστήσει σαφές ότι τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και τα συγγενικά δικαιώματα δεν εμποδίζουν την επισκευή αγαθών.

Επιπλέον, προκειμένου να μειωθεί το χάσμα γνώσης και να μειωθεί ο κίνδυνος οι καταναλωτές να πέσουν θύμα καταχρηστικής τιμολόγησης, θα πρέπει να παρέχεται στους καταναλωτές πρόσβαση σε πληροφορίες επισκευής, όπως εγχειρίδια και κατάλογοι ανταλλακτικών.

Πηγή άρθρου: https://communia-association.org/

Leave a Comment